Mikko Elo
Etusivu > Kokeilut > Vapaamielinen mainoskampanja

Vapaamielinen mainoskampanja

No niin varmaan aika moni sivustonhaltija, jolla nyt syystä tai toisesta sattuu olemaan sivustoillaan tilastointipalvelu Analytics Googlelta, ovat saaneet myös Adwords kamppanja kupongin. Muutamaan otteeseen  olen jättänyt edun hyödyntämättä, mutta nyt oli aivan pakko kokeilla, paljonko Adwords kamppanjalla voi saavuttaa näkyvyyttä.

Kampanjan aloitus 30.9.2010

Pääsääntöisesti kamppanjan luominen oli kohtuullisen helppoa. Kaikkein vaikeinta koko hommassa onkin profiloida oma sivusto ja tuote niin kuin mahdolliset asiakkatkin sen profiloisivat.  Mainosaluetta sai hyvin rajoitettua ja vielä jonkin verran peräti sisältökohtaisin termein. Tässä halusin tietenkin enemmänkin näkyvyttä kuin klikkejä siksi valitut sisältökriteerit eivät ole aivan pop listoilla nettimaailmassa. Tässä kuitenkin otin yhden ennakoivan "Porin päivä" hakulistauksee, jonka avulla pystyy seuuraamaan myyös aktiivisten tapahtumien vaikutusta manoksen näkyvyyteen ja klikkimääriin. Kampaanja oli mainoslauseineen nyt aloittelijana valmis noin 20 - 30 minuutissa. Kokeneempana kamppiksen saa sitten pyörimään jo viidessä minuutissa.

Yhdistäminen Analytics palveluun

Adwords palvelu ei suoraan liimaudu Analytics -palveluun. vaan näiden tilien yhdistäminen on tehtävä erikseen. Yhdistäminen on kuitenkin helppo toimenpide. Kampanjan jatkuessa  Google ehdottaa myös mahdollisia hakusanoja, joilla voi tehostaa mainoksen näkyvyyttä. Kamppanjan alettua on heti huomattavissa sivustolla kävijämäärän nousua, vaikka kamppanja on suunniteltu hillityillä avainsanoilla.

Kävijä seuranta


kamppanja viikko Kävijät sivulataukset
1 +183,33 +173,33
2 -20,59 -47,50
3 -37,04 -35,38

Huomitoitavaa tuloksissa näyttäisi olevan se, että sivulataukset eivät kasva samassa suhteessa kävijöihin.

1.:n viikon taapahtuman mukaan annettu avainsana "Porin päivä" tuntui toimivan  hyvin. Kävijämäärät laskivat heti seuraavalla kampanja viikolla

2.:n viikon kävijöissä selvä pudotus - luultavasti ajankohtaisen tapahtuman vanhennettua.

3. viikko ja 75 euron kampanja budjetti oli lähes kokonaan käytetty. Koska avainsanat eivät ollet suosittuja jne. yhden klikin automaattiseksi hinnaksi tuli maksimihinta 5 euroa.

Loppuseuranta

Kaikki loppuu aikanaan. tällä kampanjalla klikin hinta oli suhteelisen iso ja budjetti kului loppuun jo 3:ssa viikossa. Alla vielä lopulliset tilasto tulokset.

Napsautussuhde (clickratio)
Napsautussuhde (click) ei ollut kovinkaan hyvä - noin 0,5 - 1.0%. Googlen mukaan hyvillä avainsanoilla ja mainoksella pitäisi saada jopa 2.0% napsautussuhteen, mikä vaikuttaisi yllättävänkin suurelta.

Mainosyksikön näyttökerrat
Jopa kohtuullisen rajoitetuista näkymäasetuksista huolimatta, mainosyksikkö näkyi yli 80000 kertaa. Montako kertaamainoksesi näkyy esim. lehdessä? Montako kertaa yrityksesi linkki on näytetty esim yrityshakupalveluissa?

Google auttaa ja analysoi
Mielenkiintoinen osa kampanjasta saadaan kun google analysoi sivustolle sopivat avainsanat. Niistä nähdään kilpailutilanne ja vastaavuus/hakusuhde tietyille avainsanoille. Näiden avulla myös sivuston normaalia näkyvyyttä hakupalveluissa voidaan parantaa.



 
 
Popup ikkunaan ladataan sisältöä lennosta
 
 
Popup ikkunaan ladataan sisältöä lennosta